Η Πολιτική – Πολιτιστική Λέσχη
«Εκτός Γραμμής»
διοργανώνει αφιέρωμα προβολών με θέμα
Ο Μάης του Σινεμά / Το Σινεμά του Μάη
Η αποπνικτική ομοιομορφία της μονοκρατορίας του αμερικάνικου πολιτιστικού υποδείγματος, σήμερα περισσότερο από ποτέ, δείχνει ότι το σινεμά είναι ένας μηχανισμός μαζικής επιβολής ιδεολογίας, είτε ρητά (με ταινίες «δράσης» και προπαγάνδας υπέρ των καλών αμερικάνων στρατιωτών και μπάτσων), είτε έμμεσα (σε ταινίες που ακόμα και αν ασκούν κριτική σε πλευρές της πολιτικής τάξης, αφήνουν πάντα στο απυρόβλητο τον πυρήνα της κυρίαρχης αφήγησης για τις σχέσεις, την άσκηση της πολιτικής, τη ζωή). Δεν ήταν πάντα έτσι.
Ο Μάης του Σινεμά: 3 Ντοκιμαντέρ
Παρασκευή 21 Μαρτίου
«All power to the people!»
(Lee Lew Lee, 1967)
30 χρόνια μετά, ο απολογισμός της ανόδου και της πτώσης του σοβαρότερου αντίπαλου που γνώρισε ο ιμπεριαλισμός από τα μέσα, των Μαύρων Πανθήρων. Ακριβής ανάλυση των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών, καταιγιστικό μοντάζ, πολιτκός λόγος. Σπάνια ντοκουμέντα εποχής (Μάλκολμ Χ, Μ. Λ. Κινγκ), συνεντεύξεις με επιζώντες του κινήματος και πράκτορες της CIA και του FBI. Ειδική αναφορά στον Μουμία με συνέντευξη μέσα από το κελί του μελλοθάνατου.
«Μακριά από το Βιετνάμ»
(Συλλογικό, 1967)
Το 1967 μια ομάδα αριστερών σκηνοθετών (Resnais, Κlein, Lelouch, Ivens, Varda, JL Godard) που συντονίζει ο Marker, δημιουργεί ένα ριζοσπαστικό πολιτικό ντοκουμέντο, όχι τόσο αποκαλύπτοντας το έγκλημα του Βιετνάμ, όσο κατασκευάζοντας ένα ιδεολογικό όπλο αντίστασης κατά του Ιμπεριαλισμού.
«Το βάθος τ' ουρανού είναι κόκκινο»
(Chris Marker, 1977)
Αναμφισβήτητα το πιο βαθύ ντοκουμέντο για την κληρονομιά του Μάη. Ο Μαρκέρ συλλέγει και οργανώνει αρχειακό υλικό αποκαλύπτοντας τις ρίζες, την εξέλιξη και την επίδραση του Μάη στην περίοδο 1967-1977.
Παρασκευή 4 Απριλίου
«Weekend»
(JL Godard, 1968)
Σύμφωνα με δήλωση του σκηνοθέτη είναι η «τελευταία αστική ταινία» (του). Ένα αποκαλυπτικό, αστείο, σοβαρό, αναρχικό, μαοϊκό, όμορφο, άσχημο, ριζοσπαστικό, προφητικό και, όπως και να έχει, πάντα προκλητικά ανατρεπτικό road movie στη Γαλλία τον Απρίλη του ‘68.
Παρασκευή 11 Απριλίου
«If...»
(Lindsay Anderson, 1968)
Μια (φανταστική) αιματηρή εξέγερση σε ένα αυστηρό Βρετανικό σχολείο. Το έργο που ξεκίνησε το Βρετανικό free cinema (και έκανε γνωστό τον Malcolm Mc Dowell), διηγείται τη βαθιά κρίση των Ιδεολογικών μηχανισμών που σηματοδότησε ο Μάης σε όλο το καπιταλιστικό κέντρο. Μότο της: «Ποια πλευρά θα διαλέξεις;»
«Tout va Bien»
(JL Godard + ομάδα Vertov, 1972)
Δεν είναι περίεργη η σιωπή της κριτικής για αυτή την ταινία του αγαπημένου της παιδιού. Ταινίες του σκοτεινές και δυσερμήνευτες αντιμετωπίζονται ως αριστουργήματα, γι' αυτήν όμως, στην καλύτερη περίπτωση, μόνο συγκαταβατική σιωπή: «είναι της μαοϊκής του περιόδου». Η πιο «βατή» του ταινία, είναι μια Μπρεχτική αποτίμηση της άκρας αριστεράς, της επανάστασης και της αλλαγής στις ανθρώπινες σχέσεις, 4 χρόνια μετά τον Μάη. Το αριστούργημα του αριστερισμού (με την έννοια του Μάη), μια ταινία που δεν φοβάται να πει κακές λέξεις όπως «συνδικάτο», «διαδήλωση» ή «πάλη των τάξεων». Με την Τζέην Φόντα και τον Υβ Μοντάν να (μην) παίζουν τους εαυτούς τους.
Παρασκευή 9 Μαΐου:
«Zabriskie Point»
(M. Antonioni, 1970)
Παρασκευή 16 Μαΐου
«Allosanfan»
(Αφοι Ταβιάνι, 1973)
Πέμπτη 22 Μαΐου
«Ο Κομφορμιστής»
(Μ. Μπερτολούτσι, 1970)
Αν και η ταινία αναφέρεται στον τρόπο λειτουργίας του φασισμού τη δεκαετία του ‘30, ενσωματώνει όσο λίγες το κριτικό πνεύμα του Μάη. Η ανατροπή όλων των συμβατικών ερμηνειών (σημαντικών για την ομαλή λειτουργία του μεταφασιστικού Ιταλικού κράτους), η σύμφυση μαρξιστικής ανάλυσης και ψυχανάλυσης (ιδιαίτερα προσφιλούς στον κομμουνιστή Μπερτολούτσι), μαζί με την αισθητική αρτιότητα, την μετατρέπουν σε ένα από τα κινηματογραφικά ορόσημα της εποχής.
Όλες οι προβολές είναι προγραμματισμένες για τις 8.30μμ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου